martedì 6 aprile 2010

Fiato alle trombe….

La prima idea che mi sono fatto, circa due anni fa, all’atto dell’elencazione dei responsabili ministeriali del turismo, dei beni culturali e dell’attività produttive, e vale a dire tutto ciò che “gira” intorno al turismo, è stato quello che perderanno molto tempo per poter cominciare a capirci qualcosa.
Ho quindi immaginato l’andirivieni forsennato nei rispettivi dicasteri di luminari, esperti, dotti e chi più ne ha più ne metta, per poter fornire ai ministri le basilari nozioni, sul cosa fare, ma non certamente sul come arrangiarsi; quello si, lo sanno fare.
Poi ho anche fantasticato su tutte le opportunità che in quelle stanze si potevano ricavare dalla meritocrazia (parola che naturalmente ho subito evaso), dalla convenienza politica o forse personale, dalle probabili promesse effettuate in campagna elettorale e tanto altro di non troppo, diciamo produttivamente aziendale.
Alla fine mi sono fermamente convinto.
Due anni che personalmente posso definire appallottolati e lanciati a volteggiare nell’aria a mo di parabola fino al canestro (cestino della “rumenta”).
Tempo perso, ma del loro poco m’importa, mentre del nostro; beh, quello si.
Mentre la loro parola d’ordine era, e coraggiosamente ancora è: “rivoluzioneremo tutto e porteremo i Beni Culturali alla magnificenza che l’Italia merita; il nostro Paese d’altronde dispone del più grande patrimonio artistico-culturale del mondo”, e bla bla bla, eccetera eccetera.
Le solite belle parole, ma i fatti?
La rivista The Art Newspaper ha pubblicato nel suo numero di aprile la classifica mondiale dei musei e delle mostre più popolari nel 2009.
Tra i musei con oltre 8 milioni di visitatori vince il Louvre di Parigi mentre la mostra che ha avuto più spettatori l’anno passato è stata Ashura capolavori confuciani, tenutasi al Tokyo National Museum.
Nella classifica dei musei dopo il Louvre si piazzano il British Museum di Londra (5 milioni e mezzo di visitatori), il Metropolitan di New York, la National Gallery e la tate Modern di Londra, la National Gallery of Art di Washington, i parigini Centre Pompidou e Musée d’Orsay, il Prado di Madrid e il National Museum di Seul in Corea.
Primo italiano gli Uffizi di Firenze, che si piazza in 21esima posizione con un milione e mezzo circa di visitatori.
Tra le mostre, invece, nessuna esibizione italiana tra le prime cinquanta censite per numero di visitatori.
E allora mi chiedo; che cos’è cambiato in questi due anni?
….o forse è meglio dire; fiato ai tromboni.

8 commenti:

  1. Bel colpo signor Bondi e signora Brambilla.
    Dove la mettiamo quella pubblicità che diceva: SE NON LO VISITI LO BUTTIAMO VIA".
    Adesso li buttate via?
    B.C.

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  2. Possono venderli per ripianare il deficit...tanto se non ci servono. Se un British Museum riesce a superare e di gran lunga il nostro patrimonio artistico significa che non ci servono a niente!

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  3. Magari potremmo butatre via loro, cosa ne dite?

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  4. Se vi può servire:

    london. It is all change in Italy’s state administration of what it calls its “cultural assets”, the Ministero per i Beni e le Attività Culturali, or MIBAC for short. Not only are nine high-ranking superintendents retiring [superintendents are the officials responsible for the state museums such as the Uffizi, for buildings such as the Coliseum, for archaeology and archives and conservation institutes, not to mention the much abused Italian landscape], but its top civil servant, Giuseppe Proietti, is also leaving. In a country where cultural life is deeply politicised, where career moves in the civil service depend on government whim to an extent that is unimaginable in the UK or US, the new secretary general is a Florentine, Roberto Cecchi (b. 1949).

    The reaction nonetheless has been that the right man has been appointed. Cecchi trained as a conservation architect and entered the superintendency for architecture in 1980. From 1997 to 2001 he had responsibility for the “environmental and architectural assets” of Venice, a diplomatically challenging job that he discharged with energy, subtlety and pragmatism. Thereafter he returned to the ministry in Rome to head one of its directorate-generals.

    His priority now will be to provide new leadership for the superintendency network, currently suffering from depleted manpower, absurdly restrictive regulations, inadequate funding and a government that has repeatedly shown little respect for the cadre. He will also have to prove that he can collaborate with Mario Resca, the government’s specially appointed director-general for “valorizzazione” of the artistic treasures of Italy, a term that should mean “making the most of”, but which some Italian politicians today think means “squeeze for the maximum profit possible”.
    Complimenti al vostro blog, intelligentemente unico.

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  5. Quindi il Louvre da solo fa più di tutta l'Italia?

    Bene, bravi, continuate così.

    B.C.

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  6. Balance sheets
    How the richest museums have fared in the past year

    The Art Institute of Chicago is looking forward to a rise in its endowment of 12% from last year, when it suffered a loss of nearly 24%, bringing it to $618m at the end of June 2009.

    The Cleveland Museum of Art’s board has voted to move forward with its expansion project, although its 2010 operating budget is down 7.5% to $29.5m and its endowment dipped to $606m in 2009.

    The Getty Trust’s year-end endowment figures were unavailable, but following the 25% cut to the budget last year and a staff reduction, president James Wood is “cautiously optimistic about 2010, but we will be prudent as we craft our 2011 budget”.

    The Metropolitan Museum says in its annual report that due to its five-year averaged spending policy, “the impact of [the market collapse] was not felt in 2009, nor will it be an important factor in the upcoming year”, despite a 26% drop in its endowment to a low of $1.86bn in June 2009.

    The Museum of Fine Arts, Boston’s endowment stood at $466m last month, a 14% rise from the end of the 2009 fiscal year, although its operating budget for this year is expected to be less “due to cost containment measures”.

    The Museum of Fine Arts, Houston is estimating a budget decrease of $2m, despite a 13% boost to its endowment bringing it to $856m, but it says this is just due to changes in programming.

    The Museum of Modern Art, New York’s endowment dropped from $818m to $669m in June 2009. Unlike many other institutions, it was able to avoid staff cuts, opting instead for a pay freeze and reduced benefits. Director Glenn Lowry, who took a pay cut last year, has said his goal is to maintain programming and staffing.

    The National Gallery of Art receives most of its funding from the government, and with an increase of $2.5m in appropriations this year, its operating budget is up to $136m. Its investments in 2009 continued to fall though, to $584m from $ 609m in 2008.

    The Smithsonian Institution received a federal appropriation of $761.4m for 2010, up 4% from 2009, which accounts for 70% of its $1bn operating budget, on top of an extra $25m in 2009, for building repairs.

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  7. Capisco, ma le riviste italiane del settore, cosa dicono?
    Se ne sono accorti?

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